05-07-19 AD Amersfoorste Courant | Het Amersfoortse Amex Logistics is een snel groeiend internationaal opererend bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in transport voor de food- en farmaceutische branche in binnen- en buitenland.

,Onze specialiteit is het geconditioneerde transport”, zegt directeur en oprichter Jaap Wisse van Amex Logistics. De nu 19 jaar bestaande onderneming is gevestigd in een bedrijfspand met uitzicht op de Eem aan de rand van De Isselt. Met geconditioneerd transport wordt in dit geval koel- en vriesvervoer bedoeld. Veertig koelopleggers bezit Amex, wat staat voor Amersfoortse Expeditie. Daarmee vervoert het bedrijf producten voor de food- en farmaceutische branche.

Met die koelopleggers wordt onder andere diepvriesbrood van producenten in België naar distributiecentra in Nederland vervoerd. ,,Daarbij gaat het om zo’n zeventig vrachten per week met afbakbrood dat uiteindelijk is bestemd voor supermarkten, groothandels en restaurants”, zegt Wisse. ,,Naast food, dat het leeuwendeel van de ladingen omvat, bestaat ongeveer tien procent van ons vervoer uit medicijnen voor apotheken, drogisterijen en dierenartsen in heel Europa. Klanten krijgen bij aankomst een temperatuuruitdraai zodat ze precies weten onder welke omstandigheden de goederen zijn vervoerd. In de farmaceutische industrie is dat bijvoorbeeld heel belangrijk. Alle opleggers kunnen 24 uur per dag online worden gevolgd waarbij temperatuur en locatie in de gaten worden gehouden.”

Buitenland

Amex Logistics opereert in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland en in mindere mate in Engeland, Spanje en Scandinavië. Het bedrijf heeft alleen de koelopleggers in eigendom, zegt Wisse. ,,Voor het trekken van de opleggers worden veelal chauffeurs uit de regio ingehuurd. Zzp’ers met een eigen truck die gemiddeld 150.000 kilometer per jaar rijden en alleen voor Amex werken. Sommigen rijden al tien jaar voor ons, want in tegenstelling tot andere branches mogen in de transportsector zzp’ers voor één opdrachtgever werken. Op onze planningsafdeling zorgen acht medewerkers voor de coördinatie van hun ritten.’’

Hij vervolgt: ,,Wij verwerken gemiddeld 600 vrachten per week, waar veertig vrachtwagens aan te pas komen, maar er worden ook veel opdrachten aan ons uitbesteed waarvoor wij alleen de logistiek verzorgen. Zo organiseren we voor Unilever transporten van Duitsland naar Nederland en België. Dat zijn toch zestig vrachten per week.

Buiten onze vaste groep van veertig chauffeurs, hebben we nog een flexibele schil van honderd andere Nederlandse transporteurs waar we mee werken. Omdat zij door heel Europa rijden, kunnen wij daardoor snel schakelen als het moet. Wanneer een klant nu belt voor twee diepvriespallets in Stockholm die morgen in Parijs moeten worden afgeleverd, dan kunnen wij dat regelen.”

Taalproblemen

Dit alles zorgt ervoor dat Amex Logistics een jaarlijkse groei van tussen de 10 en 15 procent kent. Dat wordt mede veroorzaakt doordat het bedrijf meegroeit met opdrachtgevers. Wisse: ,,Wij werken met een team van medewerkers die verstand hebben van de markt en al langere tijd aan ons verbonden zijn. Er rijden bij ons ook alleen maar Nederlandse chauffeurs, wat tegenwoordig vrij uniek is. Geen gedoe met goedkopere buitenlandse chauffeurs dus. Dat willen onze klanten ook niet. Wij vervoeren bederfelijke waar en die moet op tijd worden geleverd onder strenge voorwaarden. Dan moet je geen misverstanden krijgen met chauffeurs vanwege taalproblemen.”

Net als veel andere ondernemingen in de transportsector werkt ook Amex Logistics aan een duurzamer bedrijfsmodel. Sinds 2014 heeft het een Lean & Green certificaat dat wordt toegekend aan organisaties die hun CO2 uitstoot willen beperken door een goedgekeurd plan van aanpak. Wisse: ,,Op deze wijze slaagden wij erin om binnen drie jaar de uitstoot van CO2 met 30 procent te verminderen. Om dit doel te behalen en te continueren zijn investeringen nodig. Zo schaffen we nieuwe opleggers aan die aan de doelstellingen kunnen bijdragen. Ook worden de trucks vervangen door duurzamere modellen met euro-6 motoren en volgen de chauffeurs diverse opleidingen om zuiniger te rijden.”

Vliegveld

Hoewel Amex Logistics een Amersfoorts bedrijf blijft, zal een deel van de onderneming, die twaalf medewerkers telt, dit najaar verhuizen naar Lelystad, waar een magazijn is gerealiseerd in een aangekocht pand bij het vliegveld. Wisse: ,,Dit wordt naast transport een extra serviceverlening aan onze klanten. In dit magazijn bevindt zich naast een diepvriesloods voor 1200 pallets ook een opslagmogelijkheid voor 1500 pallets met een aanpasbare bewaartemperatuur. Ondanks dat wij nog niet zijn verhuisd, is de opslagcapaciteit bijna ingevuld. Dus ja, we denken inderdaad al over een eventuele uitbreiding daar.”

Niet alleen duurzaam

Naast duurzaamheid is ook maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk bij Amex Logistics. Het bedrijf ondersteunt projecten en organisaties zoals Unicef, Right to Play en Oxfam Novib microkredieten. Sinds kort is het ook partner van het IMC-project op de Amersfoortse basisschool De Wijde Wereld. IMC Basis vult het onderwijsaanbod aan met een programma dat leerlingen stimuleert de wereld met een open, actieve en betrokken houding tegemoet te treden.

Bron: AD Amersfoortse Courant